DREAMS AND MEMORIES ARE FADING INTO ONE

ännu lite fler av mina foton från Nerja
Jag har sett på en massa Mad Men, bakat min första cheese cake, fortsatt catcha up med alla kära, sprungit, slöat och haft ojämna sömnvanor.
Bastille – Sleepsong

FOR MINORS ONLY

Jag har inte sovit ensam en enda natt sedan jag kom hem, mitt rum är ommöblerat och stökigt och jag njuter faktiskt av det regniga vädret för snart får huden ännu mer D-vitaminer. Typ en uppdatering.
Chet Baker – For Minors Only

SVERIGE

Det första jag gjorde när jag kom hem, efter att ha kramat sönder hela familjen, var att äta knäckemackor med kaviar på. Efter det har jag hunnit med att träffa en hel hög med vänner och fortsatt i det svenska spåret i matväg: sill, mörkt bröd, kaffe, thé, gravad lax, kanelbullar, filmjölk, kokt ägg, osv osv - Åh vad jag har saknat just detta! Och den svenska doften. Åh.
Nu sitter jag och redigerar bilder (som sagt, många) och tittar på Mad Men.

EN TIMME KVAR

Nu är det bara en timme kvar här i Nerja. Lovisa och jag sitter och ojjar oss för det känns så konstigt och sorgligt att plötsligt lämna en by där vi har bott en hel månad. Och det känns verkligen inte som att det har gått en månad heller. Vi kommer ha massa minnen och jag tror till exempel inte jag kommer kunna äta gräddglass, dricka något som smakar jordgubb eller lyssna på Miike Snow utan att få starka flashbacks.
Åh vad jag kommer längta tillbaka!
The Tallest Man On Earth – To Just Grow Away

EN CLASE

Varje vardag, mellan klockan nio och ett, sitter vi på ett tak och lär oss spanska. Då ser det ut ungefär såhär.

THE LIGHT FROM THE PRIMITIVE SUN

Igår var kul även om Sverige inte vann matchen mot England. Idag steg vi upp tidigt för att springa till bussen som gick till Granada. Där gick vi en massa i Alambra, det arabiska palatset. Det var otroligt vackert och efteråt träffade jag Pedro som visade mig stadens bästa glass och pekade ut var han bodde.
Miike Snow – Devil's Work - Dirty South Remix

GULÅBLÅ

Jag hade planerat att skriva om hur oförändrad min hudton är trots alla dagar vi spenderat här i Spanien, men nu när jag tittar tillbaka på gamla bilder kan jag inte annat än erkänna att jag inte längre är en blekfis. Yihoo
Bilderna ovan är lite plock från olika kvällar. Lovisa och jag har ätit, fikat och festat på bästa sätt. Igår åt vi indiskt för andra gången och vi båda är förälskade i chicken tikka masala, korma och nambröd med kokos i. Ikväll är det fredag och det betyder besök på en ätochdricksåmycketduvillförtioeuro-restaurang och sedan Tutti Frutti plaza (loligaste namnet på ett torg javet). Vi har fixat oss fett fint, båda i blått för vi ska på en fest med skolan först där man ska ha sina landsfärger på sig.
Sbtrkt – Hold On (feat. Sampha)

PICKNICK PÅ STRANDEN

Första veckan gick Lovisa och jag, efter att ha spelat riktigt dåligt i en volleybollmatch, till närmsta mataffär och köpte frukt, nötter, bröd, ost och varsin annanascider. Sen gick vi och satte oss på stranden och hade picknick avskilt från omvärlden mellan ett gäng stenar. Tänk en ljust blå och rosa solnedgång och ljudet av havet. Så.himla.värt.

SVARTVITT

Lite svartvitt från de första dagarna. Lol vad mycket bilder vi har!
Nu ska vi ut yihoo
Miike Snow – Devil's Work - Alex Metric Remix

WITH OUR FACES AT THE WIND

Här är några av de första bilderna som togs under resan. Klockan fyra på söndagsmorgonen möttes alla på Arlanda och efter några timmars flyg och bussresande var vi framme i Nerja. Alla leddes till skolan där man skulle möta sina famlijer. Lovisa och jag bor alltså hos Ester, som är gravid i sjätte månaden, målaren Francisco och deras nioåriga son Francisco. Tydligen heter alla samma sak som sin pappa här i Spanien. De verkar vara vana vid att ha studenter hemma, de har berättat lite om tidigare studenter från bland annat Japan, Holland, Shweiz och Sverige, och de verkar ha haft studenter hemma åtminståne sedan 2006. Lovisa och jag bor i ett rum med handmålade blommor på väggarna och multifärgade överkast på sängarna. Garderobsutrymmet är rymligt och vi har ett fönster som vi ofta har öppet.
Huset ligger nära allt - skolan, stranden, bageriet, mataffär, Balcón de Europa (foto 10), restauranger, båda föräldrarnas föräldrar och familj, Francisco jr:s skola osv osv.
Familjen pratar gärna och är mycket trevliga och roliga. De berättar ofta om vad de tycker om Spaniens kultur, religion, politik och ekonomi, och både Lovisa och jag är förvånade över hur väl vi förstår vad de säger!
Vi får riktigt god mat. Lunch äter vi hemma med familjen, oftast är det någon soppa, sallad och köttbitar. Tydligen typiskt för Andalucia. Och så får vi efterätt i form av vattenmelon eller jordgubbar och grädde. Middag äter vi ute på någon av alla restauranger. Det är billigt och oftast riktigt gott. Vi har hittills ätit mat som tapas (såklart), italienskt, indiskt och paellan. Fast paellan måste vi ta om, för den var riktigt risig (utsliten ordvits).
Schemate under dagarna består av att antingen vakna mellan 6 och halv 7 för att gå ut och springa, eller vakna betydligt senare för att gå direkt till frukosten, vilken består av baguette med marmelad (utom på söndagar då vi får churros). I skolan har vi två lite längre lektioner utomhus, och 13:00 slutar vi skolan. Då går vi hem och tjillar innan vi äter lunch kl 2. Efter lunch fixar vi oss lite, varpå vi ibland har aktiviteter med skolan, som till exempel bokseminarie eller volleyboll. Efter det går vi ut på stan för att umgås och sedan äta middag med klasskompisar och amerikaner. Om vi vill går vi till en bar också. Alla dagar måste vi vara hemma halv 11, förutom på fredagar och lördagar då det är 1 som gäller. Inte jättesent, jag vet, men vi måste ju upp nästa morgon också, såklart.
Just nu har vi kommit hem från skolan och är alltså i tjilla-stadiet och Lovisa ligger i sin säng och sover. Om fem minuter käkar vi. Hoppas alla har det bra i Sverige!
Miike Snow – Bavarian #1 (Say You Will)

VI HARE BRA

Vi har ätit churros till frukost och tittat på nåt spanskt barnprogram med lillkillen. Nu ska vi jogga till stranden och där ska vi inte röra ett finger förräns magarna kurrar. Då ska vi äta på den strandbelägna fiskrestaurangen och sen ska vi gå hem och fresha till oss inför en tapaskväll. Bra planering, por supuesto.

VI KICKADE IN SOMMAREN

Sådär sex timmar innan mötet på Arlanda skulle äga rum hade Margaux ordnat grillkväll för nära och kära. Det bjöds på caesarsallad och marängsviss som fick smaklökarna att storkna och sedan dansade vi till kent och jackson och brother ali och allt annat sånt där värt.